Az alábbiakban a Hidraulikus részegységekről nyújtonk némi információt.
Hidraulikus részegységeknek nevezzük azon termékeket, melyekkel a hidraulikus mozgások megvalósulnak. Hidraulikus részegységeket a S.I.S. Hidraulika Boltban árusítunk Körmenden.
Részegységek:
Munkafolyadékok
A hidraulikus munkafolyadék feladata,
hogy a nyomást átadja miközben a mozgó gépalkatrészeket keni. A
nyomásveszteségből adódó hőt elvezeti, a nyomáscsúcsok okozta lengéseket
csökkenti, levált anyag részecskéket eltávolítja és védi a rendszert a korrózió
ellen!
- nehezen meggyulladó munkafolyadékok (itt
megkülönböztetünk víztartalmú és vízmentes szintetikus folyadékokat)
A
hidraulika olajok anyagtulajdonságai:
- kis sűrűség
- csekély összenyomhatóság
- nem túl alacsony viszkozitás =
önthetőség
- jó öregedésállóság
- nehezen éghető
- ne károsítson más anyagokat
- levegő kiválasztás
- hidegállóság, habképződés- és
vízkiválasztó mentesség
Tápegységek
A tápegység, mint energiaellátó
berendezés a szükséges energiát biztosítja a hidraulikus berendezés számára. A
legfontosabb egységei az alábbiak:
- Hajtómotorok: Telepített
hidraulikában villanymotor, míg mobil hidraulikában belsőégésű motor adja a
szivattyúnak szükséges mechanikus teljesítményt.
- Szivattyúk: A
motor által meghajtott szivattyú beszívja a munkafolyadékot és a
vezetékrendszerbe továbbítja. Ezáltal hidraulikus vagy más néven nyomóenergiát
hoz létre! Ennek nagysága függ a külső (hasznos terhelés)és belső (vezetékek,
elemek súrlódása)ellenállásoktól és a térfogatáramtól.
A hidraulikus szivattyúk 3 alaptípusát
különböztetjük meg a szállított térfogat alapján:
A hidraulikus szivattyúkat másik 3 csoportba
is sorolhatjuk a felépítésük szerint:
* Fogaskerekes
(belső,- és külső fogazású, fogasgyűrűs)
* Lapátos
(belső,- és külső folyadék szállítású)
*Dugattyús
(soros,- radiál,- axiáldugattyús)
- Tengelykapcsoló: Ez az egység köti
össze a tápegységben a motort és a szivattyút. A motor által létrehozott
forgatónyomatékot közvetíti a szivattyú felé. Mindkét részegységre csillapító
hatással van. A motor nem szenved a szivattyú nyomáscsúcsai miatt a szivattyú
pedig mentesül a motor fordulatszámának ingadozásától. A tengelykapcsolók lehetnek
gumidugós, fogazott íves illetve műanyagtárcsás fém hasított kivitelűek.
- Tartály: A hidraulika tápegység
alapját adja; erre építjük a szivattyút, szelepet, tárolókat, stb.. Fontos
feladata, hogy befogadja és tárolja a szükséges munkafolyadékot, elvezesse a
veszteségi hőt, kiválasztja a levegőt-vizet-szilárd anyagokat a folyadékból. A
tartály nagysága függ a szivattyú szállítási mennyiségétől, alkalmazási
helytől, a benne lévő folyadék
kicserélési idejétől, az üzemeltetésből adódó hőfejlődéstől! A tartály nagyságának
meghatározásánál telepített berendezések esetén a szivattyú 3-5 perc alatt
szállított folyadéktérfogatát lehet alapul venni. A szintingadozások
kiegyenlítésére pedig kb. 15% térfogatot kell bekalkulálni!
- Szűrő: A hidraulikus
rendszerekbe épített szűrők elsődleges célja, az üzembiztos működés és a
rendszer elemeinek élettartam növelése! A munkafolyadékban lehetnek apró
fémrészecskék, por, festék és számos olyan szennyeződés amely, jelentősen csökkenti
a hatásfokot, élettartamot. A szűrőknél elhelyezés
szerint megkülönböztetünk főáramú és mellékáramú szűrést.
A főáramú szűrés három további alcsoportra bontható:
* Visszafolyóági
szűrő ( a tartályba építik közvetlenül vagy a
visszafolyó vezetékbe. A teljes visszafolyó mennyiségnek át kell haladnia
rajta, a szelepnyitáskor fellépő nyomáscsúcsot robusztus kialakítása miatt
elviseli! Praktikus formája az átkapcsolható szűrőegység, melyben párhuzamosan
van két szűrő, így csere esetén az egyik biztosítja a folytonosságot a rendszer
számára!
* Szívóági szűrő
( a szűrő ez esetben csekély szűrőhatású, hogy ne terheljék a szivattyút.
Igazából csak a szivattyút védi a szennytől, általában egy by-pass szeleppel
van ellátva a kavitáció elkerülése végett!
* Nyomóági szűrő
(a szennyeződés érzékeny elemek, mint például a szelepek vagy
áramlásszabályozók elé telepítjük stabil, teherbíró elemként mert itt a
maximális üzemi nyomást kell elviselnie. By-pass-t már nem csak eltömődésjelzőt
használhatunk; ebben az esetben egy rugó terhelésű dugattyúra nyomást fejt ki a
rendszer– minél szennyezettebb annál nagyobbat!
- Hűtő: Hidraulikus
berendezésekben amikor a munkafolyadék átfolyik a vezetékeken és elemeken a
súrlódás miatt energiaveszteség lép fel. A nyomófolyadék felmelegszik és a hő
egy részét képes csak a rendszer leadni. Amikor az üzemi hőmérséklet meghaladja
az 50-60°C-ot csökken az olaj viszkozitása/elöregedik; megrövidül a tömítések
élettartama. A mozgó hidraulikában szinte mindig szükséges a hűtés, mivel a tartály túl kicsi a hő
elvezetéséhez.
Hűtő lehet:
* Léghűtő ( a
nyomófolyadék a vízág elhagyása után csőkígyón folyik keresztül, amit
ventilátor hűt max. 25°C hőmérséklet különbség lehetséges. Egyszerűen
szerelhető, de hangos.)
* Vízhűtő ( a
csövekben áramlik az olaj a csöveket hűtőanyaggal hűtik. Nagyobb veszteségi
teljesítményt visz el, de drága és a szennyeződés veszély is fennáll. Itt max.
35°C lehet a hőmérséklet különbség.)
- Fűtő: Gyakorlatilag csak
igazán hideg helyeken (hűtőházakban, északi országokban) alkalmazzák, ahol
fontos a munkafolyadék mielőbbi üzemi hőmérsékletre való felfűtése. A
munkafolyadék felmelegítésére fűtőpatronokat vagy pedig áramlásos
előmelegítőket használnak!
Szelepek
Hidraulikus rendszerekben a szelepek
ellenállást hoznak létre. Ezek az elemek vezérlik vagy szabályozzák a nyomást,
a térfogatáramot, és az áramlási irányt.
A szelep vezérlőéleit az olajáram megtisztítja a szennyeződéstől ez az
öntisztítási effektus.
A szelepek építési mód alapján lehetnek:
- ülékes szelepek: (golyó, kúp vagy tányér
alakú a zárótest, amelyet a rugó az ülékre nyom. Az ülékes elv alapján
legfeljebb 3 út nyitható ill. zárható.)
- tolattyús szelepek (hosszanti és
forgótolattyús változata ismert, szélesebb alkalmazási terület, axiális irányba
mozgó tolattyúk. A
tolattyús szelepeknél fontos megemlítenünk a tolattyútúlfedést,
mint jelenséget. Ez az illesztési játék mellett a résolaj mennyiség
meghatározó tényezője. 3 fajtája létezik: pozitív, negatív és
nulla túlfedés.
Az,
hogy az ülékes vagy tolattyú elvet használjuk függ az alkalmazott területtől. Az ülékes szelep szivárgás
mentessen zár és szennyeződés
érzéketlen, azonban rövid a működési útja és a nyomáskiegyenlítést
is megoldatlan. Többtagú szeleptestet költséges kialakítani belőle. A tolattyús szelep viszont szennyeződés érzékeny, és résolaj képző. Többállású szelephez kiváló, mert a nyomáskiegyenlítés
megoldott, nagy működési útja van.
Az elvégzendő feladatoknak megfelelően
alkalmazunk:
- nyomásirányító szelepeket (határoló,
csökkentő)
- útszelepeket (folyamatos és digitális
üzemű)
- zárószelepeket (visszacsapó, kettős
vezérelt visszacsapó)
A
hidraulikus henger a hidromechnika egy fontos részegysége, mivel segítségével a
hidraulikus energiát mechanikus energiává alakíthatjuk! Lineáris motornak is hívjuk,
mert egyenes vonalú a létrehozott mozgás! A felerősítési módok az alkalmazási
területtől függően lehetnek talpas, peremes, lengőcsapos változatok!
Működését
tekintve kétféle alaptípust különböztetünk meg:
- Egyszeres
működésű munkahenger
Ebben
az esetben a munkafolyadékot csak a dugattyúoldalra irányítjuk így a
munkahenger csak egy irányban végez munkát. A visszameneti löketet a saját súly
vagy rugó hozhatja létre. A felépítésük alapján elkülönítünk búvárdugattyús és
teleszkóphengert. Beépítés szempontjából lehet függőleges és vízszintes a
munkahenger elhelyezése.
Ahol
munkadarabot kell megszorítani, emelni, süllyeszteni illetve hidraulikus felvonókhoz,
ollós emelőasztalokhoz kiváló az egyszeres működésű munkahenger.
- Kettős
működésű munkahenger
Azért
hívjuk kettős működésűnek, mert a munkafolyadék a dugattyúfelület mindkét oldalára
hat.Ezáltal a kimeneti és a
visszameneti löket is irányítva van.
A hengerek típusát 6 féle csoportba
soroljuk:
* differenciál
henger
* átmenő
rudazatú henger
* henger
véghelyzet ékezéssel
* teleszkóp
henger
* nyomás
átalakító henger
* tandem
henger
A
kettős működésű munkahengereknél meg kell említenünk a löketvégi csillapítást.
Ezt akkor alkalmazzuk, amikor a nagy löketsebességet fékeznünk vagy lassítanunk
kell. Történhet fojtó- vagy fékszeleppel illetve különböző fékező berendezésekkel.
A
munkahengereknél fontos alkatrész a tömítés, amely megakadályozza a résolaj
veszteséget, olajfolyást! A nem mozgó alkatrészek közé statikus a mozgó
alkatrészek közé dinamikus tömítést helyezünk.
Hidromotorok
A hidromotorok a meghajtórészek közé
tartoznak. Olyan munkavégző elemek, melyek hidraulikus energiát mechanikussá
alakítanak át és forgó mozgást hoznak létre. Ugyanezt hívhatjuk lengőmozgásnak
is amikor csak egy meghatározott szögtartományban jön létre forgómozgás. A
hidromotoroknak nem lökettérfogata van, hanem nyelési térfogata.
A hidromotorok 2 alaptípusát
különböztetjük meg a szállított térfogat alapján:
- Állandó
munkatérfogatú hidromotor
- Változtatható
munkatérfogatú hidromotor
A hidromotorokat másik 3 csoportba is
sorolhatjuk a felépítésük szerint:
- Fogaskerekes
(belső,- és külső fogazású, fogasgyűrűs)
- Lapátos
(belső,- és külső nyelésű)
- Dugattyús (soros,-
radiál,- axiáldugattyús)
Akciós termékeinkből
ELÉRHETŐSÉGEINK
S.I.S. Kft. székhely
9700 Szombathely,
Bárdosi Németh János u. 38.
S.I.S. Munkaruha Bolt, Szombathely
9700 Szombathely,
Szent Márton u. 75.
S.I.S. Hajtástechnika Bolt, Szombathely
9700 Szombathely,
11-es Huszár u. 149.
S.I.S. Hidraulika Bolt, Körmend
9900 Körmend,
Kandó Kálmán u. 2.